4.png
קן-הקוקיה.png
טקסט-ליווי.png

בית ספר לתיאטרון רב תחומי בצפון הארץ!

 מבית תיאטרון הקוקיה

מסלול שנתי המקנה ארגז כלים ראשוני

לאמנויות הבמה בתיאטרון הרב תחומי.

הלימודים מתקיימים במרכז לאמנויות הבמה בראש פינה ומוכרים כשעות מעשיות באוניברסיטת תל חי וחיפה.

מתאימים לאמנים בנשמתם או במקצועם, בעלי מוטיבציה גבוהה, בתחילת דרכם או בהמשכה, הבשלים ורוצים לצלול למסע אמנותי ולפגוש במה. 

המסלול כולל :

קורס יצירה מעמיק של מספרי סיפורים (כ90 שעות)

והתנסות במגוון קורסים של משחק, תנועה, מוזיקה ועבודה קולית, תיאטרון פיזי ועבודת חפצים (90 שעות).

 

ימי ראשון 9:00-16:00 / 30 מפגשים* 6 שעות לימוד = 180 שעות לימוד שנתיות.

מתקיים בראש פינה

תכנית הלימודים 2022-23

קן הקוקיה - מסלול לימודים שנתי הבא להכשיר אמנים ליצור במרחב היצירה המרתק של התיאטרון הרב תחומי

השתתפות מותנית בראיון אישי

תכנית הלימודים בנויה כך, שהיא מורכבת מיום אחד מלא 9:00-16:00 המוגדר יום ליבה.

ממש כמו שהפטיש והמסמר הם כליו של הנגר, הכלים הבסיסיים ביותר לאמן הבמה הינם דרכי ההבעה שלו, מתוך הביטוי הגופני.

יום הליבה מתוכנן כך שיבנה אצל התלמידים בסיס המורכב משיעורי משחק, תנועה ,עבודה קולית, תיאטרון חזותי ופיזי. התנסות ופיתוח מיומנויות אלו מקנות ארגז כלים ראשוני לאמנויות הבמה בתיאטרון הרב תחומי.

התוצאה היא יום לימודים אשר כולו מסע רגשי ופיזי, חוויית הבעה גופנית וקולית המתמשכת לכל אורך היום. 

 מסלול ליבה קן הקוקיה
תוכנית הלימודים

משחק

מנחה: גילי עברי

מחקר של עולמו הרגשי של השחקן. החופש להיות ברגע ומתוך כך - להיות ער לאפשרויות הרבות למשחק שקיימות בכל רגע נתון ובכל מצב.

 

שימוש בנתונים קיימים. כניסה לעולם מלא אפשרויות שבו אני הוא המקור והרקע ליצירה. דרך תרגילים שמשלבים תנועה, עבודה קולית וקבלה עצמית, ננסה להעיר ולאמן את המקום של החופש להיות נוכח.

 

נבין את עולם הבמה דרך הדגשת היצירתיות הגופנית האינסופית של השחקן, נקפוץ למים הסוערים של תיאטרון פיזי. אני הדרקון, אני האביר, אני הנסיכה.

אני החרב, אני הלהבה, אני הטירה.

תנועה

מנחה: לי אלוני

כמו להקת דגים, נעה כגוש אחד, כתודעה אחת לכאורה ללא מוביל או מובל, מתחלפת מרגע לרגע. לכל פרט בלהקה יש את מקומו, צבעו, ניצוץ  ייחודי ומיוחד.

 

אימפרוביזציה הינה אומנות הרגע, מרחב בו הכל נוצר בזמן אמת, בסטודיו ועל הבמה. באנסמבל אנו מחפשים את הדיאלוג בין החיבור בפנימי לביטוי אישי ובין יכולת ההקשבה לפרטנר ולקבוצה.

עבודה פיזית לשכלול המגוון התנועתי, עבודה אישית, עבודה בזוגות ועבודה קבוצתית. השראה מתוך טכניקות של אימפרוביזציה בתנועה,

release technique, יוגה, קונטקט אימפרוביזציה, תיאטרון פלייבק ועוד.

מוזיקה ועבודה קולית

מנחה: אסף לוינבוק 

המוזיקה כקצב בהלמות ליבנו, כצליל הנובע ממיתרי נפשנו, כשקט שנמצא בין נשימה לנשימה. קורס מעבדה שמטרתו התפתחות מתוך חקירה.

 

נלוש את הצלילים יחדיו, נתנסה, נמצא את המוזיקה בכול דבר, בכול חפץ, בגוף שלנו, בצורה בה אנו מתנועעים. נפתח את הראש ונמציא את עצמינו מחדש.

 

נגלה מנעדים חדשים בקול שלנו, ונהפוך את חללי הגוף לתיבות תהודה מפתיעות.
דרך עבודה אישית ותרגילים קבוצתיים נחשוף את הצליל האישי שלנו ונפתח אותו. נפתח את היכולת שלנו להיות חלק מקבוצה, נעבוד על יכולות הביטוי, האלתור, הקשבה.

נגלה ונחקור כיצד אנו מייצרים פס קול רגיש ומדוייק להתרחשות הבימתית.

נבין יחדיו מה כוחו של  פסקול המלווה תמונה דרך תרגילי האזנה וניתוח.

תיאטרון גוף - חומר- חפץ

מנחה: אילת שדמון

עבודה פיזית העושה שימוש באלמנטים, חומרים וחפצים, כמקור השראה והעשרה ליצירה בתיאטרון.

 

ניצור מתוך עצמנו, תוך פיסול בגופנו ובקולנו. 

נעבוד עם אלמנטים, חומרים וחפצים, גם כפרטנרים למשחק דרך טכניקות של הנפשת חפצים.

נתנסה באמנות הסיפור בתיאטרון הפיסי- בה השחקן הוא המספר, הדמויות, התפאורה, ומייצר את האפקטים ופס הקול באמצעות קולו.

IMG-20200911-WA0004.jpg
IMG_4155.heic
סדנאות1.png
PHOTO-2021-12-28-19-15-27.jpg
 
 
 
 
IMG_3259.jpg
 

מספרי סיפורים

מנחה: אורי גולדשטיין

בקורס נעבוד על : אמנות הדיבור והסיפור. אמנות הכתיבה. נוכחות בימתית. הבעת רגשות בשפת גוף, הבעות פנים, עבודה קולית. שימוש בדימויים. שימוש באמצעים חזותיים. הופעה מול קהל.

למי זה מתאים?  קורס מספרי סיפורים מיועד לכל מי שרוצה ללמוד לספר את הסיפור. אמני במה, אנשי חינוך, מרצים.... אפילו רקדנים, כי סיפור יכול להיות מסופר גם בלי מילים. הטריגר יכול להיות סיפור חיים אישי שרוצה להיות מסופר, או יצירה לבמה שרוצה להיוולד, או אדם בעל ידע רב הרוצה לעמוד מול קהל ולרתק.

הקורס יאפשר לכל משתתף למצוא את הכלי בו הוא רוצה להתבטא, את הקול הייחודי לו ואת המקום שלו על הבמה.

מיהו מספר הסיפורים (הסטורי טלר)? מספר הסיפורים הוא רב אמן. הוא תזמורת של איש אחד. הוא להקת השחקנים כולה,  הוא גם התפאורה, וגם התאורה. הוא מעצב החלל והזמן. מספר הסיפורים הוא התיאטרון כולו. והרי המינימליזם הזה הוא אחד הדברים היפים באמנות. היכולת להגיש עולם ומלואו בקלילות, כלאחר יד. להציג את ההצגה הכי טובה בעיר, בתוך ראשו של הצופה.

מספר הסיפורים יכול לעמוד על הבמה לבדו, תוך שהוא עושה שימוש אך ורק במילותיו, בהבעות פניו, בנגינת קולו, בשפת גופו. בשתיקות שהוא מניח בין מילותיו.....  או, שהוא יכול להשתמש בתלבושות, בחפצים, בבובות, במוזיקה.....    כל האמצעים כשרים. החשוב הוא תמיד, הסיפור עצמו, והאופן בו בוחר המספר להגישו.

הבנת ובניית הנרטיב: מעבר לכל המראות היפים והחזקים, מעבר לכל הדרמות והצחוקים,  אנחנו רוצים וצריכים להבין את הסיפור. אנחנו רוצים להתחבר אליו. להזדהות אתו. אנחנו זקוקים לחוות אותו במלואו. ומן העבר השני, כשאנו שם על הבמה, אין לנו זכות קיום אלא אם אנחנו מבינים לעומקו את הסיפור אותו אנחנו באים לספר.   ולמרות חשיבות הדבר, אין זה מובן מאליו.  זהו אתגר חמקמק ומתעתע.

בקורס נצא להתבונן, לגלות סיפורים בחיי היומיום. נעשה שימוש בחושים – הטעם והריח של הסיפור, פס הקול של הסיפור. נעשה פילאטיס לשרירי האותנטיות שלנו, נשמן אותם, נתרגל אותם, כי בלעדיהם נהיה אבודים על הבמה.

הגוף ככלי ביטוי מרכזי:  נחזור שוב ושוב אל הגוף המביע שלנו, כן ההוא, שיש לו משום מה נטייה להירדם דווקא כשאנו זקוקים לו ביותר, ועל הדרך גם נעיר את הפה המדבר שלנו, האיבר המופלא הזה שלנו שבורא עולמות. ניתן לו את הכבוד הראוי.

בקורס נלמד להשתמש בכל רבדיה של נוכחותנו: הקול, הבעות הפנים, הרגשות, שפת הגוף. נלמד איך לצייר מציאות בדיבור, איך צוללים אל עומק השאלה הפשוטה לכאורה – מה הסיפור???   מה הוא הדבר אותו אנחנו באמת רוצים לספר????   ואיך נכון לבנות את הסיפור? איך לבנות ולפסל את הרגע המסופר, על כל רבדיו ושכבותיו?  ואיך לנקות את כל המידע המיותר, גם אם הוא מקסים ומיוחד. 

מספר הסיפורים נדרש לכישורים רבים. הוא הכותב, הוא העורך, הוא השחקן, הוא המעצב והוא הבמאי. הוא הקוסם האמיתי. הוא השאמן, המכשף. הוא מישיר מבט אל קהלו ומושך את כולם אתו, אחריו, אל תוך הקסם.

עם סיום השנה נעלה את הסיפורים שלנו על הבמה. נתחבר אל מקורות האומץ שלנו, ניצור ערב שכולו סיפורים ונופיע מול קהל.

אז קדימה, כל הנוסעים מתבקשים לעלות על המטוס......  אנחנו ממריאים!!!!

 

תיאטרון רב תחומי

מה זה תיאטרון רב תחומי? 

תיאטרון רב תחומי הוא הדופק הפועם של היצירה העכשווית. הוא יוצא ממחוזות התיאטרון הקלאסי בו 3 קירות שחורים והקהל הוא הקיר הרביעי, בו שחקן מגיש את טקסט על במה לצד תפאורה ותאורה,

אך מאתגר את גבולות התיאטרון ומשלב בו תחומי אמנויות נוספים - וידאו ארט, מחול, אמנות פלסטית ועוד.

התיאטרון העכשווי לא קופא על שמריו. הוא מבקש לבחון את היחסים שלו לא רק עם עצמו אלא גם עם הקהל; הוא מבקש לקחת את הקהל לחוויית תיאטרון חדשה בה ההגדרות והגבולות יכולים להטשטש.

התיאטרון הרב תחומי מציע זווית ראיה רחבה של עולם הבמה ומזמין את החוויה התיאטרונית לקרות בכל מקום ובכל זמן, תוך חיכוך תמידי, שואל שאלות עם החיים עצמם.

  

חזון בית הספר קן הקוקיה - לפתח מסלולי לימוד חדשים המשלבים תחומי אמנויות במה נוספים. ריבוי מסלולים אלו יאפשר לתלמידים להעשיר את תחומי כישורי הבמה שלהם מחד, ומאידך יוכל כל תלמיד לדייק את תחום ההתמקצעות ולהעמיק בתחום זה ע"י בחירת המסלול המתאים עבורו/ה.